|
Eurotrial 2013
Offroad trialové mistrovství Evropy –
jediný víkend v roce, kdy se sejdou ti nejlepší trialoví
jezdci z celé Evropy, aby porovnali své schopnosti a
techniku a utkali se o místo krále ve své kategorii.
Jedinečný závod konající se každoročně první víkend v srpnu
letos hostila Itálie. A tak se malebné městečko Villagrande
di Montecopiollo v horách nedaleko San Marina proměnilo v
centrum offroad dění.
Už v pondělí 29. července, kdy se
otevřelo depo, sem začali proudit závodníci se svým
doprovodem a také fanoušci jednotlivých týmů. A tak se
začala louka rozdělená podle jednotlivých států pomalu plnit
karavany, obytnými vozy, autobusy, vleky a samozřejmě také
závodními vozy.
Nejeden z účastníků Eurotrialu 2013 měl
strach, jak se Italové popasují s organizací celé akce, už
však samotný příjezd nás překvapil. Čekalo nás poměrně velké
plně vybavené depo. Nechyběly zde funkční a dostatečně silné
elektrické zásuvky, které udržely i nepřetržitý chod
klimatizací, ani kontejnery na odpad a i voda byla relativně
blízko. Bohužel, ale poměrně velká česká reprezentace
dostala jedno z nejmenších míst a navíc v kopci, takže se
celý náš tým Autosema čítající celkem 7 obytných vozů a dva
stany musel ubytovat v depu Dánska, jehož jediný
reprezentant se přidružil k Norům, jejichž tým tvořily pouze
dvě posádky. V depu nechyběly ani toalety a sprchy, o které
se celý den staraly uklízečky a tím zajišťovaly skvělou
čistotu po celou dobu trvání akce. I zbytek organizace
Italové zvládli, přestože občas chyběly nějaké informace,
zejména o časech a objevovaly se nesmyslné zákazy a chybná
rozhodnutí. To však byly drobnosti, které celou akci určitě
nezkazily.
My jsme na závodiště dorazili v úterý
odpoledne, zabydleli jsme se a hned jsme se museli pustit do
práce, protože v den odjezdu z domova jsem zjistil, že mi
nefunguje ARB kompresor na uzávěrky diferenciálů a už nebyl
čas na opravu. Po jeho rozebrání jsme zjistili, že se do něj
dostala voda a dostupnými prostředky ho spravit nedokážeme.
Naštěstí nás zachránili Italové, kteří nám objednali a
přivezli shodný kompresor. Ten měl sice dorazit už ve středu
ráno a místo toho dorazil ve středu večer, ale hlavní je, že
vůbec dorazil a my jsme tak mohli uvést Semacruiser do plné
bojové pohotovosti.
Úterní večer nám však připravil ještě
jedno překvapení, a to když jsme při krátké projížďce
zjistili, že Kuba má na své Olsemě zaseklou zadní uzávěrku a
ta nejde vypnout. Dlouho do noci následovalo rozebírání levé
zadní poloosy, která byla nakroucená a její výměna byla
nezbytná. Měli jsme však novou, vyměnili jsme jí, složili
nápravu zpět a i Olsema byla připravena.
Jinak středa byla spíše odpočinkový
den, až odpoledne se konal první mítink teamleaderů, který
přinesl základní informace o celém závodě.
Čtvrtek byl prvním dnem technických
přejímek a český tým měl přijít na řadu v 11 hodin. Nejprve
italští komisaři zkoušeli brzdový systém včetně ruční brzdy
a poté následovaly samotné technické přejímky. Ty trvaly
velmi dlouho, neboť komisaři byli opravdu důslední a
kontrolovali snad vše, a tak mnoho posádek včetně nás muselo
na opravné přejímky. Jednalo se však pouze o drobnosti, jako
popraskaná hadička a neoizolovaný drát na Semacruiseru či
nedostatečné zakrytí výfuku na Olsemě. Kuba se svým
spolujezdcem Jardou si však přidělali starosti, když jim při
neopatrném pohybu po autě praskla brzdová trubička, která se
dá jen velmi těžko opravit. Avšak díky pomoci Petra
Vachouška a dalších i tuto patálii vyřešili a úspěšně prošli
technickými přejímkami. Jinak tomu nebylo ani u ostatních
českých posádek, všechny prošly.
V pátek pokračovaly technické přejímky
a my jsme tento čas věnovali procházení tratí. Jednalo se o
trialy mezi stromy s tvrdým hlinitým podkladem pokrytým
drobnými popadanými větvemi a listy a tři trialy byly na
prudké stráni porostlé suchou trávou s častými ronovými
rýhami. Sekce nevypadaly nijak náročně, místy až lehce,
avšak to velmi svádělo k podcenění sekcí a následným chybám.
Od dvou hodin byla otevřena testovací sekce, které jsme se
účastnili jako jedni z prvních. Kuba s Jardou ji zvládli bez
větších problémů. Problémy se však nevyhnuly mně, neboť hned
v první brance jsem ohnul šťouchačku, a tak pro mě s Olčou
sekce skončila vytažením. Oprava nebyla nijak náročná a
pomocí bagru a několika ran kladivem byla tyčka zpět rovná a
já se mohl do trialu pustit znovu. Druhý pokus už byl o
poznání lepší, nicméně auto jednou z neznámých důvodů
zhaslo. Při cestě do parc fermé, kde závodní auta musela být
od technických přejímek Semacruiser opět zhasnul a už se ho
nepodařilo nastartovat. Následovalo odtažení do servisní
zóny, kde jsme se snažili najít příčinu. Opravdu to vypadalo
jako naprostá záhada, protože auto začalo opět bezproblémově
startovat. Po delším zkoumání jsme zjistili, že při
zmáčknutí spojky se hnou kabely pod přístrojovou deskou a
auto zhasne. Jednoduše jsme dráty „poštrachali“ a
Semacruiser opět jezdil. V tom však přijel Kuba s podobným
problémem. Zde se jednalo o problém s kabeláží od benzínové
pumpy. Ten se také podařilo vyřešit a mohli jsme vyrazit na
předváděcí jízdu, která vedla do centra Villagrande, kde
byla postavená přejezdová rampa. Při dlouhém posouvání
v koloně při teplotách přesahujících 30°C se naplno
projevily Kubovy problémy s chlazením motoru, a tak zůstal
stát uprostřed vesnice a následně musel být odtažen. Opět
bylo co dělat. Pro závod bylo nezbytné, aby Olsema co
nejvíce chladila, a tak muselo všechno přebytečné
zakrytování motoru pryč, byla zvednutá kapota a motor nesměl
běžet ani o minutu déle, než bylo nutné. Ještě v pátek večer
musel Kuba opět na technickou přejímku, protože Italové
chtěli zabránit jakýmkoliv nepovoleným úpravám. Vše se
zvládlo a my jsme byli připraveni na závod.
Dle pravidel se závod odehrává ve dvou
dnech od 8 hodin ráno a každý den je připraveno pro každou
posádku 8 sekcí. Parc fermé se otevíralo v 7:30 a my jsme
byli mezi prvními u výjezdu, abychom se mohli vydat na
předem vybranou sekci a zde mohli počkat na start závodu. A
závod pro nás začal opravdu dobře. V obou našich výkazech se
objevovaly často nuly, Kuba nenasbíral žádný trestný bod
dokonce v šesti trialech z osmi. Obě auta fungovala, jak
měla, a zkrátka vše bylo super. Malé zklamání přišlo
v předposledním trialu, kdy mi komisaři napsali velmi přísné
couvání za otáčení ve svahu. S tímto rozhodnutím jsme
nesouhlasili, nicméně neměli jsme žádný důkaz, a tak nám
následně couvání bylo připočítáno. Asi nejnáročnější branka
pro kategorii Modified byla čtvrtá branka v sekci, kterou
jsem si nechal až jako poslední. Jednalo se o sjezd, nad
který se muselo vycouvat do velmi prudkého kopce. Na druhý
pokus se mi to podařilo, ale v největším záběru praskla
přední poloosa. Naštěstí následoval jen sjezd brankou a
rovně do cíle. Posléze jsme poloosu vyměnili za novou
(půjčenou od Jirky Ježdíka, děkujeme) a opět odstavili obě
auto do parc fermé. Bohužel kvůli množství posádek,
velikosti areálu a celkovému časovému presu jsme příliš
nevěděli, jak si vedou ostatní české posádky, a tak jsme
s napětím očekávali sobotní průběžné výsledky. Ty pro nás
byly milým překvapením. Kuba s Jardou byli v prototypech na
druhém místě s 8 trestnými body za Larsem Dahlem, který měl
0 bodů, třetí byl Němec Marlon Lewandovski se 12 trestnými
body. Bohdan Nowy byl na 4. místě už s větším bodovým
rozdílem. Já s Olčou jsme v kategorii Modified byly na
třetím místě s 30 trestnými body za duem Svensson – Aslaksen
se shodným počtem 25 trestných bodů a čtvrtý byl Marek
Vodrážka. Českým posádkám se dařilo také v kategorii
Standard, kdy Oliver Vondráček byl na druhém místě a
Miroslav Hudeček na čtvrtém s minimální ztrátou.
V neděli Italové většinou pouze otočili
směr průjezdu branek, což znamenalo, že z prudkých sjezdů se
staly náročné výjezdy a branky, které v sobotu byly
postaveny za sebou, nyní nutily závodníky objíždět často
celou sekci dokola kvůli každé z nich. Tím se staly sekce
mnohem náročnější a trestné body začaly skákat rychleji.
Přesto se nám dařilo dojíždět sekce velmi dobře a s minimem
bodů. Zlomový moment pro mě nastal mém 5. trialu, když jsem
si chtěl branku, kde většina závodníků couvala, najet
z druhé strany a projet jí bez couvání. Místo toho jsem
branku porazil a z ušetřených 5 bodů za couvání se rázem
stalo 25. Ještě v dalším trialu jsem udělal několik
chybiček, naštěstí už ne tak vážných a poslední sekci jsem
dokončil opět za nula. Kuba se vyvaroval všech problémů a
dokončil celý závod takřka bez chyby. Auta jsme po závodě
odevzdali opět do parc fermé, kde museli zůstat až do
ukončení závodu a mezitím jsme balili náš kemp, abychom
mohli po vyhlášení vyrazit na dlouhou cestu domů. Během
celého odpoledne se k nám dostávaly informace o tom, jak si
vedou ostatní naši konkurenti, nicméně stále jsme čekali na
oficiální výsledky. Kolem šesté hodiny večer jsme vyzvedli
závodní auta z parc fermé, naložili je na vleky a šli jsme
na vyhlášení, kde už visely výsledky.
Oliver Vondráček vyhrál v kategorii
Standard s velkým náskokem před druhým Miroslavem Hudečkem
s Irenou Hudečkovou. Já s Olčou jsme zůstali na skvělém
třetím místě a mistrem v kategorii Modified se stal Mikael
Svensson, na kterého jsme ztratili 25 bodů. Na krásném
čtvrtém místě skončil Marek Vodrážka. V prototypech se na 3.
příčku vyškrábal Bohdan Nowy, druhý byl Lars Dahl a novým
mistrem této královské kategorie se stal Kuba s Jardou,
kteří zažívají premiérovou sezónu v Olsemě a vůbec
v kategorii Prototype. Po tomto senzačním úspěchu zůstávala
jediná neznámá - pořadí jednotlivých národů. A o první
příčku v tomto pořadí nesvedl boj nikdo jiný, než domácí
Italové a Češi. Pouhé tři body nás dělily od Italů, kteří
nakonec skončili na druhém místě a my jsme tak dosáhli
neuvěřitelného výsledku, protože jsme se stali nejlepším
státem na celém Eurotrialu 2013 a to jsme neměli ani zdaleka
tolik posádek jako například Italové či Švýcaři.
Eurotrial 2013 byla krásná akce, kde
český offroad trial dosáhl zatím svého největšího úspěchu a
všem posádkám, které se na tomto úspěchu podílely, patří
velká gratulace. Pro náš tým Autosema to byl také úžasný
úspěch a zážitek, neboť máme doma mistrovský pohár
z nejprestižnější kategorie Prototype. K tomu pohár za třetí
místo v kategorii Modified a nemůžu si odpustit poznámku, že
již od roku 2009 se nepřetržitě na stupních vítězů v této
kategorii objevuje jméno Michal a vůz Semacruiser 6. Celkově
bych chtěl jménem obou našich posádek mnohokrát poděkovat
celému týmu Autosema za veškerou pomoc, bez níž bychom
těchto výsledků určitě nedosáhli a jmenovitě bychom chtěli
poděkovat Petrovi a Robertovi Vachouškovým, kteří se o nás
starali zejména po technické stránce před i během závodu -
díky nim se mohl Kuba věnovat opravdu jen na samotný závod a
nemusel řešit teplotu svého vozu, neboť po každé sekci
přispěchali s vodou a řádně motor schladili. Dále bychom
chtěli poděkovat Milanovi Sedláčkovi za podporu
v jednotlivých sekcích a samozřejmě také za technickou
podporu. A nakonec největší poděkování patřící našemu tátovi
Markovi, který nám pomáhal vymýšlet jednotlivé průjezdy
sekcemi, staral se o nás během celého závodu a navíc se
staral i o zbytek národního týmu, pravidelně přinášel
organizační informace z mítinků teamleaderů celému českému
týmu, hádal se za české posádky při technických přejímkách a
hlavně zajistil samotnou účast Čechů na Eurotrialu 2013 -
zaslal veškeré přihlášky a další nutné věci pro start
každého účastníka. Bohužel veškeré toto úsilí a práci mnohé
české posádky asi přehlédly nebo už snad zapomněly a nynější
slova chvály směřují pouze k Jardovi „Montymu“ Vondráčkovi,
jenž letos plnil funkci „styčného důstojníka“ mezi tátou (a
tím informacemi od pořadatelů) a českým týmem a naopak nám
ještě vyčítají, že jsme se ubytovali jinde než zbytek týmu,
přestože nedostatek prostoru byl očividný.
… ale stejně to byl skvělý Eurotrial.
|
|