O Rallycrossu

Průběh závodu?


Každý závod začíná volným tréninkem, který slouží pro seznámení jezdců s tratí a ozkoušení jejich vozidel. Po volných trénincích následují 3 kvalifikační jízdy, které jsou členěny na jednotlivé rozjížďky – do každé rozjížďky, která je zpravidla vypsána na 4 kola, nastupuje max. 5 aut (pokud v dané kategorii startuje 15 aut, konají se 3 rozjížďky v rámci 1 kvalifikační jízdy). Výsledný čas všech jezdců dané kategorie je po skončení každé kvalifikační jízdy seřazen a jezdci jsou bodově ohodnoceni (nejde tak pouze o umístění ve své rozjížďce, ale také celkový čas). Po skončení všech kvalifikačních jízd jsou body sečteny a je vytvořeno celkové pořadí, podle kterého je sestaven startovní rošt pro semifinále (příp. finále v malém počtu startujících). Z každého semifinále do finále postupují 3 nejrychlejší. A ve finále už jde o všechno… Navíc rallycross má jedno specifikum – JokerLap – umělé prodloužení tratě, které jezdec musí při každé jízdě jednou absolvovat. Díky tomu se jednoduše může stát, že jezdec, který je celou jízdu na posledním místě, se v posledním kole dostane na první místo. Body do celkového pořadí se však sbírají nejen ve finále, ale také v semifinále a kvalifikačních jízdách, takže závodník nesmí nikdy zvolnit!

V jakých kategoriích se závodí?


Vybrané vypsané kategorie jsou tyto:
National 1600 – kategorie vypsaná pouze v rámci MČR a zároveň kategorie, která byla naší vstupní branou do rallycrossu. Sériová auta bez jakýchkoliv úprav na rallycrossových tratích – někdy je až obdivuhodné, co běžná auta vydrží..
SuperTouringCars -1600;-2000;+2000 – 3 kategorie určené pro vozy s propadlou homologací vypsané nejen v rámci MČR, ale také v rámci Zóny střední Evropy (ZSE). Vozy jsou rozděleny podle objemu motoru, přičemž nejsou kladeny tak vysoké nároky na vybavení vozu a jezdce jako u následujících kategorií. V rámci střední Evropy patří tyto kategorie jednoznačně k nejpopulárnějším.
Super 1600 – vozy s poháněnou přední nápravou a atmosférickým motorem do maximálního objemu 1600 ccm. Jedna ze dvou kategorií, která se jede také v rámci Mistrovství Evropy. Vozy, jejichž cenovce není alespoň 6 nul, v podstatě nemají šanci evropské špičce konkurovat.
SuperCars – Přeplňované dvoulitrové bestie s náhonem na všechny 4 kola a výkonem kolem 600 koní. Královská kategorie, která je současně jedinou kategorií v seriálu Mistrovství světa. Auta se zrychlením menším než F1 (1,9 s) závodní tratí doslova letí.
K rozvoji rallycrossu v ČR v poslední době výrazně přispívá Česká trofej historických vozidel (Historici), která nabízí přijatelnější finanční podmínky pro vstup do tohoto odvětví. Historici navíc nejsou svázáni ani tak striktními pravidly jako ostatní kategorie. V rámci Historiků jsou tak vypsány pouze 3 kategorie podle objemu motoru, respektive počtu poháněných náprav – Historici -1600, Historici +1600 a Historici 4x4.